Vänlig vård

Det har varit väldigt tyst från min sida. Mycket har kommit emellan mig och bloggen: c-uppsats, otaliga projektarbeten, jobb, jobbsökande osv. För närvarande sitter jag med en förkylning som ger mig mer fritid än någonsin och jag tar tillfället till att skriva här för en gång skull.

Dagens inlägg är tillägnat vård av olika slag: för kroppen, för håret och för hemmet. Jag skriver endast om produkter som jag har använt under en längre tid och som jag vet funkar och som jag verkligen tycker om.

ÖGONFRANSAR
Jag, som konstant bär glasögon och har långa ögonfransar, har alltid haft problemet med mascaror som smetar av sig på glaset och skapar ett suddigt synfält. Nu har jag Lotus Pure Organics (certifierad av USDA Organic) som är en vattenfast mascara. Den smetar av sig ytterst lite och jag är verkligen nöjd med den. Den klarar t.o.m. av en cykeltur i småregn efter egna empiriska studier. Många menar att den kan vara svår att få bort, men använder man en sminkborttagning såsom kokos- eller olivolja så är det inget problem.

SMINKBORTTAGNING
Jag använder mig alltid av någon slags olja, oftast kokos- eller olivolja. Fördelen med att använda olja är att det inte behövs någon återfuktande ögonkräm efteråt, eftersom oljan tar hand om den delen också.

ANSIKTSRENGÖRING
Under varmare årstider använder jag African Black Soap och under kallare årstider kör jag med kokosolja.

ANSIKTSKRÄM
Beroende på hur vädret har påverkat min hud anpassar jag mitt val av ansiktskräm. Vid varmare årstider funkar kokosolja bra (ja, kokosoljan fungerar både som rengöring och som återfuktande kräm, man måste bara anpassa mängden) och vid kallare årstider funkar arganolja riktigt bra.

ANSIKTSPEELING
Oftast blandar jag något slags olja med nåt som har en peelande effekt, exempelvis kokosolja+socker eller olivolja+bakpulver. Även African Black Soap+socker funkar bra eller lite färsk citron som duttas på ansiktet (lämna kvar i max en minut!)

SCHAMPO
Jag kör fortfarande med mitt skafferischampo (såpa+vatten), det klår alla andra naturliga/ekologiska alternativ (och framför allt konventionella produkter) som jag har provat. Jag tvättar mitt hår endast en gång i veckan och då har jag under hela denna tid fint, lent och rent hår.

IMG_4598

BALSAM
Även med balsamet kör jag stenhårt med skafferimetoden (äppelcidervinäger+vatten), håret blir otroligt lent och lätthanterligt.

ÖVRIGA HÅRPRODUKTER
För att få lite mindre flygit hår eller mera glans använder jag antingen kokos- eller arganolja. Ta bara lite, lite av oljan annars kan det lätt se för fett ut. Precis när man har använt produkten i håret kan det kännas lite oljigt, men det brukar alltid försvinna inom 24h.

TVÄTTMEDEL
Tvättnötter, tvättnötter, tvättnötter säger jag bara. Otroligt billigt med tanke på hur ofta man kan återanvända nötterna och miljövänligt! Sen är det bra om man har allergier eller är känslig för dofter, då kläderna inte luktar något efteråt.

STÄDPRODUKTER
Vad det än är som behöver städas i hemmet kommer man otroligt långt med såpa, ättiksprit och microfiberdukar. Såpan blandar man med vatten i en sprayflaska och använder till lättare smuts. Såpan är dessutom skonsam mot händerna, om man precis som jag är känslig för produkter och lätt blir torr. Ättikspriten passar bäst till ingrodd smuts, så som rengöring av kalkrester etc. Microfiberduken behöver man oftast bara blöta med vatten för att något ska bli rent, t.ex. badrumspegeln.

MAGE
Linfrön är bra för magen, särskilt om man är hård eller om man vill få i sig lite omega (bra om man som jag inte äter fisk). De är lätta att blanda i olika typer av rätter: havregrynsgröt, bröd, biffar med antingen kött eller grönsaker, till yoghurt eller müsli, you name it. Den är smaklös så man behöver inte vara alltför försiktig med produkten.

NÄSAN
Om du som jag ofta får en täppt näsa är en nässköljare essentiell. Enligt min mening håller resultatet längre än nässpray eftersom man får ut en massa skit, medan nässprayen mest gör näsan torr och låter bakterier stanna kvar. Sen kan jag även rekommendera en stark och kryddig maträtt. Ha i exempelvis chili, sambal oelek, ingefära eller liknande (perfekt i soppa) och ät, det brukar öppna bihålorna.

Detta inlägg publicerades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vänlig vård

  1. emmaohrwall skriver:

    Skulle behöva tips på smink för ögonbryn? 🙂

Lämna en kommentar