Skafferischampo #2 – såpa

För ett tag sedan nämnde min kompis att hon bytt ut bikarbonat mot såpa till sin hårtvätt. Passande nog var min bikarbonat precis slut och jag hade gulsåpa hemma, så jag provade.

Kan inte säga annat än att såpa passar precis lika bra till håret som bikarbonat, om inte bättre till och med. Jag tar ungefär ½-1 matsked till ca 1-1,5 dl vatten (jag har långt och tjockt hår, så har man mindre hår kan man minska på doseringen). Jag sprutar såpaschampot främst i hårbotten, gnuggar runt och tar sedan resterna i hårlängderna. Jag avslutar som vanligt med äppelcidervinäger+vatten, som jag har beskrivit i min första version till skafferischampot.

Resultatet är jättebra, rent och lent! Jag behöver bara tvätta håret en gång i veckan, men detta förutsätter också att jag inte använder några stylingprodukter i håret (förutom kokosolja i hårtopparna som är okej).

Fördelen med att prova såpa som schampo är att det behövs inte mycket och man kan använda såpa till så mycket mer än bara till håret. Jag köpte min flaska för runt två år sedan och jag har fortfarande mer än halva kvar. Plus att det är billigt och miljövänligt!

Efter att ha läst runt lite på forum om hårtvätt med såpa menar en del att grönsåpa passar bäst för mörkhåriga och gulsåpa för ljushåriga. Jag vet inte om det är en säker vetenskap, men jag är blond och använder gulsåpa just för att det var den jag hade hemma.

Och som vanligt, om du aldrig har provat ett naturligt alternativ till schampo+balsam men vill göra det, kom då ihåg att det kan ta tid för håret och hårbotten att hitta sin naturliga balans, vilket kan göra att man får ett hår som kan se minst sagt skitigt ut, men tro mig, det är värd all möda och resultatet är oslagbart!

Detta inlägg publicerades i Ekologiskt | Naturligt, Tips och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skafferischampo #2 – såpa

  1. Nä, nu måste du uppdatera bloggen Sarah! 😀

  2. Pingback: Sante schampo och balsam |

  3. Pingback: Vänlig vård |

Lämna en kommentar