Skafferischampo

Så nu har jag tvättat mitt hår med bikarbonat och äppelcidervinäger i tre veckor och det funkar! Håret känns helt rent, blir lent och får glans. Dessutom så blir det inte fett lika fort som innan (när jag använde andra naturliga, ekologiska schampon).

Om du är sugen på att prova så finns det lite saker att tänka på: om du aldrig har använt naturliga schampon/balsam förut så kan resultatet först gå åt helvete och det är för att håret försöker vänja sig vid de nya, skonsamma ingredienserna. Jag däremot har använt naturliga/ekologiska schampon/balsam i ett år så övergången till bikarbonat/äppelcidervinäger funkade hur bra som helst.
Hitta också någon slags behållare som gör hårtvättningen smidig, eftersom konsistensen är vatten. Jag använder mig utav två gamla, ursköljda schampoflaskor, så att jag kan spruta vätskan i håret.

Tvättningen består av två delar: ett schampo och ett balsam. Schampot görs med bikarbonat och balsamet av äppelcidervinäger.

Vad du behöver: bikarbonat, äppelcidervinäger (helst ekologisk), vatten och någon slags form av behållare. Om du vill piffa till doften till schampot, kan du använda dig av en eterisk, ekologisk olja, t.ex. lavendel, rosmarin etc. Det sägs att de båda ska ha antiseptiska egenskaper, vilket hjälper till att ta bort orenheter.

Så här blandar du ihop: mängden beror på hur mycket hår du har. Jag använder mig av ca 150 ml vatten (mitt hår räcker ner till brösten och är väldigt tjockt!) till både schampot och balsamet. Jag  brukar tänka att det ska gå ½ matsked bikarbonat till 1 dl varmt vatten. Vattnet ska vara varmt, då bikarbonatet löser upp sig lättare. Mängden kan man mixa med lite hur man vill, tills man får den effekt man vill ha. Ta bara inte för mycket, då bikarbonat kan vara uttorkande. Om du vill använda eterisk olja i, så räcker det bra med 1 droppe per deciliter vatten.
Till balsamet tar jag samma mängd vatten, ca 150 ml, men det ska vara kallt. Man kan ta mer av äppelcidervinägern, så jag brukar tänka: 1 msk till 1 dl vatten.
Skaka om båda behållarna, så att vätskan blandas väl.

Eftersom jag bara gör ca 150 ml åt gången innebär det att jag måste göra om det igen varje gång jag ska tvätta håret, men det bara ca två minuter att fixa och sen så behöver jag inte tvätta mitt hår lika ofta nu heller, eftersom mitt hår håller sig fräscht längre.

Själva tvättningen kan kräva en viss metod, eftersom konsistensen är vatten och blir rätt ohanterlig. Man får helt enkelt böja huvudet på olika sätt för att komma åt alla ställen och sen gnugga/krama med händerna. Man brukar snabbt upptäcka vad man själv tycker funkar bäst.

Så här tvättar du: ställ dig i duschen och blöt håret som vanligt. Tag schampoflaskan och koncentrera dig till att främst spruta vätskan i hela hårbotten. Jag brukar börja högst upp, spruta lite, gnugga lite, spruta lite mer, gnugga ännu mera osv. Sen böjer jag ner huvudet och tar under sidan och fortsätter sedan med sidorna på huvudet. Man kommer att känna av när man har fått hela hårbotten ren.
Om man inte använder andra hårprodukter så som hårspray, gelé eller liknande, så räcker det med att bara använda schampot i hårbotten. Resten av håret kommer att bli rent, tro mig.
Låt schampot verka i någon minut, skölj sedan ur.

Tag sedan balsamet och koncentrera dig nu bara till hårlängderna. Jag brukar dela upp håret i två delar, där jag sprutar lite åt gången, kramar håret, sprutar lite till osv. Man kan lämna hårbotten ifred, den behöver inget av balsamet. Låt verka i några minuter.
Skölj ur noga, gärna med kallare vatten. Håret kommer att lukta lite av äppelcidervinäger, men jag lovar, doften försvinner så fort håret har torkat!

Om man vill, kan man efter att håret är helt torrt, ta en pytteliten gnutta kokosolja och smörja in det i hårtopparna. Det ger en fin glans och gör håret mindre flygit. Använd bara inte för mycket då det kan ge ett fett resultat.

Jag kommer hålla mig till den här metoden ett bra tag till, eftersom resultatet är så överraskande bra. Visst, man kan sakna den där goda doften från andra naturliga/ekologiska schampon och balsam, men det är ändå slutresultatet som är avgörande för mig, och då tycker jag att den här ”skafferimetoden” funkar bäst.

Prova, jag lovar att du kommer bli nöjd!

Detta inlägg publicerades i Ekologiskt | Naturligt, Hemmagjort, Tips och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Skafferischampo

  1. Cilla skriver:

    Det här ska jag absolut testa nu när mitt shampo börjar sina! Är du fortfarande lika nöjd?

    • Sarah skriver:

      Jag är supernöjd fortfarande! Tänker inte gå tillbaka till varken konventionellt eller naturligt schampo (har inget emot naturliga/ekologiska schampon, men ”skafferischampot” funkar redan så bra som det är). Tänk bara på att om du bara använt konventionella schampon innan att ditt hår kan bli superknasigt de första månaderna, men att det blir bättre sen =)

      • Cilla skriver:

        Tack för svaret!
        Kul att du är så nöjd 🙂 Jag har inhandlat ingredienserna som behövs så nu väntar jag bara på att mitt shampo ska ta slut. Har använt mig av naturliga och ekologiska shampon i ett år nu så det borde nog vara ganska så lugnt va?
        Hur tror du det fungerar med en annan som tränar sisådär 4 ggr i veckan och svettas en hel del i hårbotten? Måste jag tvätta håret varje gång ändå? Låter ju extremt skönt att inte behöva tvätta håret allt för ofta…

      • Sarah skriver:

        Det borde vara lugnt med övergången till ”skafferischampo”. Ibland kan metoden behöva justeras bara, t.ex. att ta mindre bikarbonat, mer äppelcidervinäger, låta det sitta i olika länge osv. Man hittar till slut den metod som funkar bäst för håret.

        Oj, har ingen aning om hur det funkar med mycket träning. Jag brukar svettas en hel del efter att jag cyklar fram och tillbaka till jobbet, men det har aldrig påverkat mitt hår tycker jag. Annars finns det ju också en helt naturlig (och från skafferiet) torrschampometod du kan prova dig utav. Jag har aldrig testat det, men det kanske skulle vara något för dig. Här är länken:

        Torrtvätt

        Hoppas att fixar sig!

  2. Pingback: Eterisk lavendelolja |

  3. Pingback: Badrumsskåpet |

  4. Pingback: Vad du kan göra med eteriska oljor |

  5. Pingback: African Black Soap |

  6. Pingback: Skafferischampo #2 – såpa |

  7. Pingback: Vänlig vård |

  8. Anna skriver:

    Hej! Har självlockigt hår och jag kände att vad jag än använde mig av så blev det torrt. Och för att motverka det hade jag lockgele och allt för att stödja upp detta. Tills det fick vara nog. Testade din såpa/vatten/rosmarin och äppelcidervinäger idag och bara när jag torkade håret kändes det skillnad! Tack för dina tips 🙂

Lämna en kommentar