Att upptäcka en shopaholic

Pernilla med bloggen Ekoenkelt lade idag upp ett bra inlägg om shopping. Med hjälp av enkel statistik och grafiska bilder uppmärksammas man om hur människor tänker om shopping samt hur shopping påverkar våra liv.

Känner du själv att du handlar för mycket eller åtminstone skulle vilja förändra ditt shoppingbeteende kan Pernillas inlägg vara en början till eftertanke.

Man kan själv ta till egna knep för att ändra sitt sätt att shoppa. Jag har själv aldrig varit någon shopaholic men har trots det sett till att ändra mina tankegångar och beteende när det gäller just shopping. Köpstopp är till exempel nåt jag uppmuntrar till att prova på, då man inte bara sparar en massa pengar men personligen kände jag själv att mitt sätt att tänka om shopping förändrades, även nu när jag inte har köpstopp längre. Nu för tiden är jag mer konsekvent med vad jag väljer att köpa och ifrågasätter mer ofta om jag faktiskt behöver köpa något överhuvudtaget.

Ett litet konkret tips man kan gå tillväga med är att disciplinera sig själv. Jag gör det genom att jag just nu har lovat mig själv att inte köpa något klädesplagg förrän jag har köpt en vårjacka. Det låter kanske konstigt att endast handla nåt förrän man handlat en annan sak, men jag vet att det här kommer att funka. Jag är väldigt kinkig med vad för slags vårjacka jag vill ha och jag har en mental bild om hur jag vill att den ska se ut och den måste passa in på alla mina förutsättningar. Jag förväntar mig därför att det kommer ta tid att hitta en vårjacka, vilket i sin tur hindrar mig från att köpa något annat. Funkar för mig och det kanske funkar för dig.

 

 

Detta inlägg publicerades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar